#8: Optika - gradovaný experiment

25.04.2022

Osmé setkání on-line centra bylo zaměřené na experimenty z optiky. V průběhu setkání jsme si ukázali, jak je lze pěkně využít na všech stupních škol (od MŠ po SŠ), jak je lze aplikovat při různých metodách práce (demonstrační i žákovské pokusy, domácí bádání, laboratorní práce, ...)

Nejprve jsme pomocí aplikace Mentimetr zjistili, co všechno se nám doma leskne či zrcadlí. Vybrali jsme si nakonec ty věci, co krásně odráží, soustředili se v dalším na zrcadla. A pak už jsme začali všichni, co jsme chtěli, přímo experimentovat - kreslili jsme "půlobrázky" a dotvářeli je pomocí rovinného zrcátka, vyráběli jsme pokud možno, co největší "bonboniéru", učili jsme se levitovat, zrcadlově se podepisovat, hledali jsme, jak veliké zrcadlo potřebujeme, abychom se v něm viděli celí a jak daleko od něj musíme být, vyzkoušeli jsme, jak daleko je obraz za zrcadlem.

Pohráli jsme si i se zrcadly kulovými. Ukázali si, jak přejít pomocí malých rovinných zrcátek k zrcadlům kulovým. Vyzkoušeli si různá zobrazení pomocí zrcátka, které máme prakticky vždy po ruce - pomocí lžičky či malé naběračky.

Na závěr jsme ještě prodiskutovali, jak lze pracovat se zrcátky venku (např. jak pomocí nich vytvořit kulové zrcadlo), prohlédli si bublinové úlohy Evy Hejnové a vyřešili kriminální případ inspektora Kopřivy z knihy Marka Veselého.

Ještě jsme si prohlédli výrobky dětí - různé druhy kaleidoskopů a periskopů. Může to být další z námětů na dobrovolné domácí úlohy nebo na laborku nebo na cokoliv, co si sami vymyslíte.

Dvě hodiny utekly, my se věnovali zrcadlům. Kdyby byl zájem, můžeme někdy příště věnovat podobně dvě hodiny i čočkám...


Elixír do škol, z. ú.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky